تاريخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:نقشه برداری,معرفی نقشه برداری,مراحل کار نقشه برداری, | 10:44 | نویسنده : محسن قبادی

نقشه‌برداری

 

تعیین موقعیت نسبی نقاط واقع در سطح زمین و یا نزدیک به آن هدف اصلی نقشه‌برداری است. از این تعریف ساده چنین استنتاج می‌شود که هدف، تعیین مختصات نقاط در سه بعد است. در بعضی موارد، برای تعیین موقعیت، بعد زمان نیز مورد توجه قرار می گیرد (سنجش های نجومی و نقشه برداری ماهواره ای).

مختصات مطلوب می تواند مختصات دکارتی Z,Y,X و یا مختصات عرض و طول جغرافیایی باشد.

معمولاً عملیات نقشه برداری شامل دو مرحله برداشت (یا اندازه‌گیری) و محاسبه و ارائه نتایج کار است. در مرحله اندازه گیری، از وسایل و دستگاه‌ها و نیز روش های مختلفی استفاده می‌شود تا داده های لازم برای مرحله دوم بدست آید. نتایج کار به صورتهای آنالوگ (نقشه، مقاطع طولی و عرضی و ...) و یا رقمی ( مانند جدول‌ها، مدل‌های رقمی زمین) ارائه می‌گردد.

در نقشه برداری از مناطق کوچک اثر کرویت زمین تقریباً ناچیز است و می توان زمین را در منطقه کوچکی مسطح در نظر گرفت. در مواقعی که زمین را مسطح فرض کنیم روش نقشه‌برداری مسطحه نامیده می‌شود این فرضیه مادامیکه سطح منطقه مورد نظر از چند صد کیلومتر مربع تجاوز نکند قابل قبول است. نقشه‌برداری مسطح برای کارهای مهندسی، معماری، شهرسازی، باستانشناسی، کارهای ثبت و املاکی، تجاری، اکتشافی بکار می‌رود.

شما نقشه بردار هستین

 

 

این همه زحمت و تلاش

این همه سختی

حالا یه سوال :

چرا هنوز رشته زیربنائی مهندسی عمران – نقشه برداری که کمتر از 10 واحد تخصصی مشترک با رشته عمران-ساختمان داره برعکس همتای خودش ، در جامعه شناخته شده نیست ؟

چرا رشته  ما رو با نقشه کشی اشتباه می گیرن ؟ نقشه کشی رو 1 ماهه تو آموزشگاه یاد میدن ، نهایتش اینه که براش مدرک کاردانی به فرد میدن .

اما نقشه برداری چی ؟

4 گرایش دکترای این رشته رو در ایران داریم  اما حال و روزمان این است .

چرا سطح درآمد شاغلین این رشته مخصوصا در شرکت های مشاور نسبت به زحمتی که می کشن هنوز پایین هست ؟

چرا هر ننه من غریبی  بدون داشتن مدرک آکادمیک مرتبط کار نقشه برداری انجام میده؟

آقا گذشت اون زمانی که کمبود نقشه بردارداشتیم . گذشت .

 یه دلیل مشکل بالا خود نقشه بردار ها هستن که برای منفعت بیشتر افراد غیر متخصص رو آموزش می دن و...

البته خوشبختانه هنوز بازار کار خوبه ، شاید بشه گفت مهندسی عمران-نقشه برداری بعد ازمهندسی نفت دومین رشته در ایران از نظر بازار کار هست . بعنوان مثال از 70 همکلاسی من حداقل  55 نفرشون و شاید هم بیشتر در حین تحصیل مشغول کار بودن و هستن  و این رو شما در هیچ رشته دانشگاهی دیگری نمی بینین ...

اما بخش زمینی و صحرایی این رشته ، مرد کار می خواد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود کتاب
  • بک لینک